Rånäscupen 2012, ett försök till en rapport.

Rånäscupen 2012, året då cupen fick en naturlig koppling till föreningen bakom denna genomtrevliga turnering. Jag har aldrig varit med i dessa sammanhang förut och därför var det häftigt att uppleva turneringen på plats, som spelare och fotbollsindivid. Man fick ett väldigt proffsigt intryck, alla var glada, trevliga, och fotbollspassionen lyste i ögonen på de som var där. Det blir riktigt lyckat och jag är säker på att många av de som kom dit kommer att komma dit nästa år igen, samtidigt som de sprider snacket kring denna cup. Rånäs gick in i årets upplaga av Rånäscupen (2012) med 2 lag. Rånäs 1 bestod av a-laget och Rånäs 2 av b-laget.

Rånäs 1 hamnade i en grupp bestående av BKV u-19, Rimbo 2 (u-lag), Roslagsbro 2 och Brottby. Denna grupp klarade man sig vidare ifrån som 2:a. Rånäs föll mot BKV u-19 med 0-1 efter lite stök i slutet. BKV var duktiga men tilläts att få lite för mycket tid med bollen. Där lärde sig Rånäs 2 hur man skulle spela mot dem tills poolspelet.

Rånäs 2 fick möta Rådmansö 2, Markim 1, Roslagsbro 1 och Knivsta. Rånäs 2 klarade sig vidare som 3:a, efter att ha spelat 0-0, 0-0, 2-2 och 2-1 (vinst). Man såg riktigt solida ut bakåt men lyckades inte helt framåt och att få in bollen. Det mest imponerande var att man vände ett 0-2 underläge mot duktiga Markim 1 (som för övrigt vann hela turneringen) till 2-2. Till slut kom första vinsten och den kom mot Knivsta. Detta innebar att båda Rånäs-lagen var vidarekvalificerade till poolspelet på söndagen.

Rånäs 1 klarade sig vidare till kvartsfinal mot Hulka men föll samtidigt som Rånäs 2 inte klarade av att ta sig vidare, man hamnade i en ganska tuff grupp, men jag tycker inte att vi var så långt ifrån. Vi klarade 1-1 mot duktiga BKV u-19 och ska inte vara helt nöjda med 1-1 då vi var riktigt bra i den matchen, vi krigade sönder dem och sprang som galningar, på rätt sätt. Lagmoralen var som bäst när vi mötte dem. Sen kom matchen mot Markim 2, då föll vi med 2-1, onödigt och slarvigt att ge dem de lägen som de fick. En spelare fick kliva flera meter in på vår planhalva och avlossa ett skott som innebar 2-1, och då bjuder vi dem på vinsten. Tråkigt och onödigt. Sista matchen var mot Valparna och då stämde absolut ingenting, vi viker ner oss och det är bara att lära sig från den matchen och komma tillbaka.

Jag är nöjd med båda lagens insatser, även om man tycker att vi slarvade bort våra chanser ibland, men vi får jobba med den helhetliga skärpan på träning så vi kommer tillbaka ännu bättre genom hela matchen. Det finns väldigt mycket potential och man ser hur mycket träningen har gett nu under hösten/vintern. Personligen känner jag att jag har lärt mig mycket och min fysiska form har nog aldrig känts bättre, mycket med tanke på att jag var skadad halva förra säsongen. Fotboll är sjukt kul, men det är något extra när man får dela upplevelsen med sina lagkamrater i sådana här sammanhang.

Om man ska dela ut någon form av pris till cupens-spelare eller liknande så får Mats & Teddy dela på priset enligt min bedömning. Det var många som var bra och visade framfötterna men just dessa spelare stack ut extra mycket.

Rånäscupen 2012, jag lyfter på hatten och tackar för en sjukt lyckad upplaga och kan bara hoppas att nästa års version blir minst lika bra. Tack till alla eldsjälar som är inblandade och står bakom cupen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0